Színházak
Újvidéki Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
Pintér Béla - Darvas BenedekParasztopera
- A vőlegénySanjin Arnautovic
- Anya (Baloghné)Amra Kapidzic
- Apa (Balogh Imre)Aldin Omerović
- JulikaSanela Krsmanović-Bistrivoda
- EtelkaSara Seksan
- VillaVedrana Božinovic
- FeriMirvad Kuric
- ÁllomásfőnökSanin Milavic
- CowboyMak
Plakáttervezés: Branko Vekic
Fénykép: Velija Hasanbegovic
Csembalós, Karmester: Fuad Setić
I. Hegedű: Amar Besirević , Hegedű II: Ajnija Germic , Hegedű III: Sarah Kasap , Nagybőgő: Rastko Zecevic
- rendezőUrbán András
- díszlettervezőAdisa Vatres-Selimović
- jelmeztervezőAdisa Vatres-Selimović
- alapszövegVedrana Bozinovic
- koreográfusGergye Krisztián
- karmesterFuad Setić
- korrepetitorJusic Lejla
- zenészAmar BesirevićAjnija Germic
- fényMoamer Sakovic
- zenészSarah KasapRastko Zecevic
A szerző szava
A Parasztopera zeneileg és tematikusan is egy sajátos magyar melódiára épül, egyfajta önpusztító szenvedésre a világ fölött, amely ebben a pillanatban minden folklór és etnikai őrület melódiájává és lényegévé válik. Mindannyian magyarrá válunk, sírva örülünk, nevetve gyászolunk. Pintér Béla a maga módján a magyar, azaz budapesti színházi élet zsenije. Író, rendező, koreográfus és előadó egy személyben. Úgy gondolom, ő az egyetlen, aki a mai időkben is fenn tudott maradni, amikor a magyar független színházi szcéna szinte teljesen eltűnt. Neki sikerül életben tartani a saját színházát, amit a közönség látogat és finanszíroz. Előadásaira alig lehet jegyet venni. Kritikus, fájdalmas és költői. A Parasztopera blaszfémia az opera és az álművészet egésze felé, miközben ugyanazokat az egyetemes értékeket sorakoztatja fel és közvetíti, mint a nagy művészet. Olyan időkben, amikor az etnikai hovatartozást a nemzeti identitás lényegének, a nemzeti vagy vallási identitást pedig valamiféle legfőbb hatalomnak tekintik. Csakhogy ő ezt népies, szabadságszerető és misztifikációtól mentes módon teszi, kimondva az igazságot, nevetve másokon és saját magán is.
Képmutatók vagyunk? A társadalmunk képmutató? Igen. Elrejtjük a múlt bűneit? Igen. Terhet rakunk minden jövőbeli generációra? Igen. Gyűlöljük egymást? Gyűlöljük. Boldogtalanok vagyunk? Azok vagyunk. Probléma az, ha a boldogtalanságunkról beszélünk? Probléma. A társadalmunk, a hatalom, a politika, az állami és társadalmi infrastruktúra promiszkuitív, vérfertőző? Az. És amikor mindezt végiggondoljuk és szembenézünk vele, nem jön-e a nyelvünkre ez a mondat: „Édesanyám, drága anyám, miért szültél engem?” Dehogynem.
URBÁN ANDRÁS, rendező
Urbán András, színházi rendező, 1970-ben született Zentán. Még tanulmányai előtt, 17 évesen megalapította első színházi műhelyeit és az Aiowa társulatot. Alapítója a nemzetközi színházi fesztiválnak, a Desiré Central Station-nek. A középiskola után az Újvidéki Művészeti Akadémián kezdett rendezést tanulni Vlatko Gilić osztályában. A kilencvenes évek közepén megszakította tanulmányait, amelyeket öt évvel később folytatott Bora Drašković osztályában. A 21. század elején a szegedi MASZK támogatásával és saját társulatával független színházi előadásokat kezdett készíteni. 2000-ben diplomázott, majd öt év múlva a szabadkai színház igazgatója lett. 2005 óta a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház igazgatója. Rendezői pályája során többek között Büchner, Shakespeare, Dukovski, Arrabal, Beckett és sok más szerző műveit vitte színre, az egész volt Jugoszlávia területén dolgozott. 2009-ben elindította a Desire Nemzetközi és Regionális Kortárs Színházi Fesztivált. Dolgozott Újvidéken, vezetett műhelyeket Romániában, több mint 40 darabot rendezett Niš, Újvidék, Belgrád, Szeged, Bitola, Ljubljana, Berlin, Kolozsvár, Várna és más városok színházaiban. A Zetski dom Királyi Színházzal 2016-ban kezdte meg együttműködését.
2024. 11. 12.
Az előadás hossza: 70 perc szünet nélkül
Következő időpontok
- június 13. 19:00