ArtMan vol.5 - Az ArtMan Egyesület estje
Március 6. – Trafó Kortárs Művészetek Háza
Az est során két előadást mutatunk be, amelyek mindegyike a sérülékenységből inspirálódik, vegyes képességű alkotókkal születik meg, a Tánceánia Együttes esetén vegyes képességű előadókkal kerül színpadra. Jobbágy Bernadett/Antal Attila A meg nem született című munkája a gyermektelenséget járja körül, az egyesület korábbi darabjaitól elrugaszkodva, ép előadókkal, sok szöveggel dolgozik. Farkas Dorka/Gál Eszter/Tánceánia Együttes: Fehér… című előadása, a tavalyi bemutató után ismét látható a Trafó színpadán, Bujdosó János zenész értékes közreműködésével, sajátos zenei hangzással.
„Akadálymentesítésre a lelkekben is szükség van.”
„A darab belső párbeszédekből és külső párbeszédek során át formálódik – nőkkel és férfiakkal, sérült és ép emberekkel, napközi otthonban élő értelmi akadályozott felnőttekkel – teremtésről, szerepekről, vágyakról és hiányokról.” Jobbágy Bernadett - Antal Attila
Jobbágy Bernadett- Antal Attila darabja a gyermektelenséggel és az azzal kapcsolatos félelmekkel való szembenézésről szól, hol könnyed hangon, hol szívbe markolóan. A gyermekre várás sérülékeny állapotában, a vágy és a valóság, valamint a vágy és az elvárások közti térben mozog.
A darab személyes történetekből, versekből áll össze. Az előadás a tánc és a fizikai jelenlét, a dalok, valamint az akusztikus és elektronikus zene révén válik komplex színházi élménnyé; szerkesztője Cseicsner Otília.
Jobbágy Bernadett előadóművész, koreográfus-rendező, testtudati csoportvezető, valamint audio-narrátor. 2013 óta dolgozik az ArtMan Egyesülettel segítő táncosként, 2015 óta pedig mozgáscsoport vezetőként az ÉNO értelmi akadályozott felnőtt csoportjában. Ezen túl időszakos programok megvalósulásában vállal szerepet közösségi táncosként és csoportvezetőként, valamint pályázatírói és projekt menedzseri minőségekben. Audio-narrátorként a Kolibri Gyermek és Ifjúsági Színházban 2015 óta akadálymentesít előadásokat látássérült gyerekek számára.
Antal Attila színház- és filmrendező, zeneszerző, teatrológus. Rendezői tanulmányait az újvidéki Művészeti Akadémia színház- és filmrendezői szakán végezte, majd a belgrádi Drámaművészetek Egyetemének színházelmélet szakán szerzett teatrológusi diplomát. Jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktori iskolájának DLA hallgatója. 2009 óta színházi előadásokat és rövidfilmeket rendezett Szerbiában, Magyarországon, Szlovéniában, Horvátországban, Romániában és Svédországban. Zeneszerzőként eddig mintegy harminc előadásban vett részt. Jelenleg Budapesten él.
Az alkotófolyamat során az Árpádházi Szt. Margit ÉNO felnőtt lakóival folytatott munka is inspirációs forrást jelentett. A témát az intézményben vezetett táncfoglalkozások alkalmával és a résztvevőkkel folytatott beszélgetések során is feldolgoztuk.
A vegyes képességű táncosokból álló, komoly múltra visszatekintő, 1999-ben alakult Tánceánia Együttesből nőtte ki magát az ArtMan Egyesület. Jelenleg a Trafóban tartandó előadás két rendezője, Gál Eszter és Farkas Dorka, továbbá Kálmán Ferenc vezetik a csoportot, de az egyesület több táncosa is rendszeresen részt vesz a munkában.
Az együttes produkciója a címadó színből, és a hozzá társított fogalmakból kiindulva jön létre, érintik többek között a kiszolgáltatottság és a letisztultság témáit. A szereplők saját élményeiket és gondolataikat építik az előadásba, melyeket a két rendező komponál előadássá. A Fehérben a tapasztaltabb csoporttagok mellett olyanok is színpadra lépnek, akiknek a márciusi premier lesz életük első szereplése.
Farkas Dorka az ArtMan Egyesület elnökségi tagja, előadóművész, kreatív-tánc oktató, testtudati mozgáscsoport vezető. 2011 óta a Tánceánia tagja, 2014 óta társvezetője. A Baltazár Színház társulatának egyik mozgástanára. Az elmúlt években számos inkluzív és közösségi tánc programban dolgozott csoportvezetői és szervezői minőségben. Alkotóként a jelen idejű kompozíciók és az improvizáció foglalkoztatják.
Gál Eszter táncművész, táncpedagógus, a Színház és Filmművészeti Egyetemen tanít. Az ArtMan Egyesület egyik alapítója és 2002 óta a Tánceánia Együttes tagja, majd 2011 óta társvezetője. 1993-tól készíti darabjait, rendszeresen fellép csoportos és szóló improvizációval itthon és külföldön. Számos hazai és nemzetközi projektben vesz részt. Az IDOCDE egyik alapítója, 2013 óta vezető koordinátora és kutatója.