Merce Cunningham Dance Company - Budapesten
A Művészetek Palotájában május 3-4-5-én először vendégszerepel Merce Cunningham Dance Company (USA) együttese.
Merce Cunningham vitathatatlanul a modern tánc korszakalkotó mestere.Absztrakt táncművei az emberi mozdulatot állítják a középpontba. Táncos
kísérletei nem csak számtalan koreográfus generációt inspiráltak, de
felszabadítóan hatottak a kortárs művészetek más ágaira is. Kidolgozott
egy sajátos tánctechnikát – a nevével fémjelzett Cunningham-technikát –
amelyet ma a világ modern táncművész képzésében alaptananyagként
oktatnak.
Táncosként első tréningjét és színházi tapasztalatait a Seattle-i Cornish School-ban szerezte. 1935-től Martha Graham együttesének szólistája volt. Graham támogatta a fiatal tehetséget, aki 1945-ben maga is koreografálni kezdett a társulat számára. 1953-ban alakította meg saját együttesét - a Merce Cunningham Dance Company-t -, amelyben folytatta művészi felfedező útját. Munkáit „progresszívnek”, „baljósnak”, „dekadensnek” nevezik kritikusai.
1953 óta Merce Cunningham számtalan koreográfiát, szólót, duettet készített maga és együttese számára. Technikája nem tagadja a klasszikus balett értékeit, sőt épít azokra. Az általa felkutatott mozdulat nem szerves része színpadi kontextusának, a zene és a színpadkép „csak” színesíti az előadást. A színházi elemek között nem a hierarchia a döntő, hanem az egymás mellé rendeltség, a véletlenszerűségből adódó összecsengések, pillanatok. Noha műveit a dadaista szellem hatja át, mégis magas technikai virtuozitást követel meg táncosaitól.
Cunningham a kezdetektől fogva együtt dolgozott a kortárs komolyzene egyik legnagyobb alakjának számító John Cage zeneszerzővel. Együttműködésük eredménye: zene a fülnek és lélegzetelállító látvány a szemnek. Cunningham darabjait a világ valamennyi jelentős színháza műsorára tűzte, többek között a New York City Ballet, a Ballet of the Paris Opéra, az American Ballet Theatre (ABT), a Boston Ballet, a White Oak Dance Project, a Pacific Northwest Ballet, a Pennsylvania Ballet, a Zürich Ballet, és a Rambert Dance Company.
A Nemzeti Táncszínház az együttes különböző korszakaiból származó
koreográfiákat válogatott egybe, mely során az ötvenes évektől
napjainkig átfogó képet kapunk egy gazdag, ám következetes
életpályáról.
„Az egyetlen mai koreográfus, aki tudja, hogy a XXI. században élünk –
bár gyanítom, ő már évek óta benne él. (Clement Crisp, Financial Times,
2000.)
EVENT
A első EVENT (Esemény) 1964-ben jött létre a bécsi Museum des 20.
Jahrhundertsben. Az EVENT egy kollázs, amelyben a már repertoáron lévő
darabokból és új anyagok, ötletek továbbfejlesztéséből születik meg egy
teljesen egyedi produkció. Minden „Esemény” egyedülálló, ezáltal
lehetőséget teremt a nézők számára, nemcsak egy táncest, hanem magának
a táncnak a megtapasztalására. Az „Eseményt” mindig az adott színpad,
annak adottságai és atmoszférája ihleti. Ez jelen esetben a Művészetek
Palotája Fesztivál Színháza lesz.
BIPED (1999)
A darab az új animációs technológiák nyújtotta lehetőségekkel játszik,
és a mozdulat művészi megragadásával kísérletezik. A táncosok
mozdulatait, de nem fizikai megjelenésüket, Paul Kaiser és Shelley
Eshkar digitális képekké alakították át. A két képzőművész
Cunninghammel együttműködve, a koreográfust inspirálva járult hozzá egy
új, „virtuális”táncmű elkészítéséhez. A BIPED komoly sikereket ért el
az elmúlt években: az Amerikai Táncfesztivál (ADF) Doris Duke díjjal
tüntette ki, és meghívták a londoni Barbican Centre-be is.
Zene: Gavin Bryars, Biped
Díszlet: Shelley Eshkar, Paul Kaiser Kosztüm: Suzanne Gallo
Világítás: Aaron Copp
Táncosok:
Cédric Andrieux, Jonah Bokaer, Lisa Boudreau, Brandon A.Collwes, Julie
Cunningham, Emma Desjardins, Holley Farmer, Jennifer Goggans, Rashaun
Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel Squire, Andrea Weber
Zenészek: John King, Takehisa Kosugi, Audrey Riley
SOUNDDANCE (1975)
Az 1975-ben készített Sounddance sem vesztett semmit frissességéből. A
kritika elegáns hancúrozásnak, pasztoráli idillnek nevezi a darabot,
mely elektronikus zenére, komputerizált mozdulatokra és hangélményekre
épít.
Zene: David Tudor, Untitled 1975/1994
Díszlet és jelmez: Mark Lancaster
Világítás: Aaron Copp and Mark Lancaster
Táncosok: Cedric Andrieux, Lisa Boudreau, Holley Farmer, Jennifer
Goggans, Rashaun Mitchell, Koji Mizuta, Marcie Munnerlyn, Daniel
Squire, Robert Swinston, Andrea Weber
Zenész: Takehisa Kosugi
SUITE for FIVE (1956-1958)
A darabot Cunningham eredetileg 1956 és 1958 között készítette maga és
Carolyn Brown táncosnő számára. 2002-ben, az együttes 50 éves
fennállásának emlékezetére újította fel egyik jelenlegi táncosa, Robert
Swinston. Az alapos munka eredménye a lenyűgözően szép koreográfia,
mely a táncosok csendes intenzitásában, visszafogott mozdulataiban
teljesedik ki.
A darab a várakozás és rácsodálkozás, a lecsupaszított mozdulatok
élményét nyújtja nézőjének.
Zene: John Cage, from Music for Piano
Jelmez: Robert Rauschenberg
Világítás: Beverly Emmons
Táncosok: Cédric Andrieux, Lisa Boudreau, Jennifer Goggans, Rashaun
Mitchell, Andrea Weber
Zenész: TBD