Színházak
Nemzeti Színház
- 2025/2026
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 1991/1992
- 1988/1989
- 1985/1986
- 1984/1985
David Jakovljevic - VoltaireCANDIDE vagy a radikális optimizmus
- CandideBordás Roland
- KunigundaSipos Ilka
- Pangloss doktorRácz József
- KoldusRácz József
- PachetaBubik Réka e.h.
- ÖregasszonyKristán Attila
- MártaKatona Kinga
- RiporterKatona Kinga
- CacamboHerczegh Péter
- PapVarga József
- Báró Jr.Berettyán Sándor
- FőinkvizítorTóth László
- BáróTóth László
- KormányzóTóth László
- DervisTóth László
- KocsmárosTóth László
- AltruistaKovács S. József
- Don IsaharKovács S. József
- KereskedőKovács S. József
- RendőrHolló Patrik Albert e.h.
- IvócimboraFicsor Milán e.h.
- KatonaHolló Patrik Albert e.h.Ficsor Milán e.h.
- rendezőAlekszandar Popovszki
- díszlettervezőVanja Magic
- jelmeztervezőMia Popovska
- dramaturgSzabó Réka
- magyar szövegSzabó RékaVerebes Ernő
- zeneszerzőKovács Adrián
- korrepetitorVitus Eszter
- video designerDenis Golenja
- koreográfusVida Gábor
- súgóKabódi Szilvia
- ügyelőDobos GáborLencsés István
- rendezőasszisztensVida Gábor
Az, hogy Voltaire Candide-jával kívánok foglalkozni, az optimizmus szóhoz kapcsolódik. Ahhoz a lenyűgöző szóhoz, amely ma már inkább gúny tárgya lett, vagy épp gyengeségként kezelik. Lényege mintha visszahúzódott volna a valóságtól való félelem miatt.
Mit jelent ma optimistának lenni? Egyáltalán lehetséges még? Lehet-e ma jobbat remélni?
Ezért illesztettem a címbe még egy szót, amely manapság nagyon is ismerős: a radikalizmus.
Ez a Candide egy egyszerű optimista - ez a Candide radikális optimista.
Innen ered a darab címe: Candide, vagy a radikális optimizmus.
Mit keres az ember a világban, és mi az ő létezésének értelme? - teszik föl a kérdést Aleksandar Popovski legújabb előadásának szereplői a Nemzeti Színház Nagyszínpadán. A Mester és Margarita és a Don Juan nagy sikerű bemutatói után a rendező ezúttal Voltaire legismertebb művét viszi színpadra Candide, avagy a radikális optimizmus címen. Voltaire regénye évszázadok óta az „optimizmus” szóhoz kapcsolódik: ez a szó egykor a “minden jónak“ forrását jelölte, ma viszont gyakran csak gúny tárgya - gyengeségnek tartjuk, az önbecsapás és a megnyugtató magyarázat eszközének. De mit jelenthet ma optimistának lenni? Érdemes-e még hinni abban, hogy a jobb világ lehetséges, és ezért érdemes aktívan tenni érte? Vagy vajon végleg kicsúszott a kezünkből a valóság? Aleksandar Popovski előadása nem ad kész választ a felmerülő kérdésekre; inkább addig forgatja azokat, amíg valamelyiket magunkénak nem érezzük. A darabban a filozófiai viták, a zenés és groteszk epizódok egyszerre jelennek meg, s ezek révén a naivitás, a cinizmus, a hit és a kétség természetes társai lesznek egymásnak. És egyúttal arra hívnak bennünket, hogy mi magunk is számot vessünk a világba vetett hitünkkel és önmagunkkal.