Színházak
Teatrul Naţional Radu Stanca
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2019/2020
- 2015/2016
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2005/2006
Jean GenetCameristele – Szobalányok
Zene: Bocsárdi Magor & "RakLap" Orchestra
- rendezőHorváth Hunor
- látványtervezőGolicza Előd
- jelmeztervezőGábor Zsófia
- dramaturgPaula Breuer
- zeneBocsárdi Magor
- koreográfusEdith Buttingsrud Pedersen
- látványDan Basu
- videóDan Basu
- fénytervezőCristian Niculescu
- zongoraKolozsi Tamás
- dobTas Kerezsi
- elektronikus gitárDuka Máté
- basszusgitárKolozsi Soma
- énekMihály DorkaHubbes Mátyás
Jean Genet "Cselédek" című darabja, amelyet először 1947-ben, egy heves tiltakozás közepette játszottak Párizsban, kíméletlenül leleplezi a konzervatív és retrográd társadalom perverzióját, rámutatva arra, hogy az erkölcs a gazdagok és hatalmasok kiváltsága. A játékos és éles stílus között a francia szerző játéka a szerelem és a gyűlölet határait kutatja egy szerkezetileg igazságtalan világban. A francia drámaíró egyszerre játékos és éles stílusban vizsgálja a szeretet és a gyűlölet közötti határokat egy strukturálisan igazságtalan világban.
Jean Genet olyan drámaíró és költő, aki "áttörte a határokat", folyamatosan megkérdőjelezve a szabadság eszméjét, mind műveiben, mind magánéletében. Mivel maga is árva, dezertőr, tolvaj és csavargó volt, szeretete és vonzódása mindig is a periférián vagy a társadalmon kívül élők sorsa felé irányult.
Jean Genet azt kérte, hogy darabjának három szereplőjét, Solange-ot, Claire-t és Madame-ot férfiak játsszák. Egy ilyen döntés manapság már nem lep meg annyira, de arra késztet, hogy megvizsgáljuk a kortárs élet sajátos reprezentációs problémáit és sztereotípiáit, hogy a hitelesség új formáit találjuk meg, és új empatikus kapcsolatokat hozzunk létre.
A nagyszebeni Radu Stanca Nemzeti Színház német tagozatának színészei, Yannick Becker, Benedikt Häfner és Daniel Bucher, valamint a fiatal színésznő, Ana Tiepeac, aki magát Jean Genet-t alakítja, a zenei kíséretet biztosító RakLap zenekarral együtt néznek szembe ezekkel a kihívásokkal, hogy a darabban leírt hatalmi struktúrák és a mai igazságtalanságok elleni kiáltványt állítsanak színpadra.
Horváth Hunor rendezésében a színészeknek könyörtelenül meg kell küzdeniük karaktereik identitásáért, miközben az egész színpadot beborító vízben tükröződik az álarcuk, és a forgószínpadon kezdenek elhalványulni a kezdetben egyértelműen felosztott szerepek. Ugyanígy Golicza Előd díszletterve is megfogja a színészek játékát, és prizmaként sugározza minden irányba.
Mindez végül egy nagy kérdésben csúcsosodik ki: kik és mik lehetünk egy olyan világban, amely már születésünk előtt szerepet oszt ránk? Vagy: kell-e egy mindannyiunkat érintő katasztrófa ahhoz, hogy megértsük, hogy mindannyian egy egység vagyunk, és egy világot osztunk meg?
Az előadás a bukaresti Goethe Intézet, a Star Assembly | Daimler AG. és a Romániai Németek Demokratikus Fóruma támogatásával valósult meg.
2022. 10. 09.
Az előadás hossza: 105 perc szünet nélkül