Színházak
Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
Anton Pavlovics CsehovCseresznyéskert
- Ranyevszkaja, Ljubov AndrejevnaTompa Klára
- ÁnyaRanyevszkaja leányaTulit (Ruszuly) Éva e.h.
- VárjaRanyevszkaja fogadott leányaFülöp Bea
- GajevLeonyid AndrejevicsÖrdög Miklós Levente
- LopahinJermolaj Alexejevics, kereskedőZayzon ZsoltKorpos András
- TrofimovPjotr SzergejevicsLászló Csaba
- Szimeonov-PiscsikSzélyes Ferenc
- Sarlotta IvanovnanevelőnőB. Fülöp Erzsébet
- JepihodovSzemjon Pantelejevics, könyvelőHenn János
- DunyasaPorzsolt Erzsébet
- FirszVeress Albert m.v.
- Jasafiatal inasBodolai Balázs
- VándorKorpos András e.h.
- rendezőAndreea Vulpe m.v.
- díszlettervezőIuliana Vîlsan m.v.
- jelmeztervezőIuliana Vîlsan
- dramaturgPatkó Éva e.h.
- fordítóElbert János
- fordítóTóth Árpád
- a rendező munkatársaPatkó Éva e.h.
- zenei összeállításAndreea Vulpe m.v.
IDŐUNIVERZUMON KÍVÜLI HŐSÖK
Az arisztokrácia haldoklása. Ma már kit érdekelhet egy olyan társadalmi osztály eltûnésének tragikomikus mivolta, amelynek kései ivadékai már alig emlékeznek egy letûnt élet gyönyörûségeire?
A Cseresznyéskert ma már csak egy múzeumi remekmûnek tûnhet, amely aktualitásának hiányát csak halványan tudja kiegyenlíteni a szónoklat költőisége. Egy olyan szöveg, amelyben nem talál magára a nagyközönség.
De ki tartozik a nagyközönséghez? Körülnézek és azt látom, hogy sorstársaim nagy része saját idő-univerzumumán kívül él, még akkor is, ha már felfedezett benne néhány alapvető hasznot, mint a számítógép, az internet vagy az információözön. Bankkártyát használnak, de csak azért, hogy felvegyék a minimálbérüket, amiért továbbra is olyan környezetben dolgoznak, ahol szellemileg elégtételt nyújtanak nekik. Igen, még létezik arisztokrácia. A szellem arisztokráciája, amely hősiesen helytáll a pénz által vezetett világban. És itt nem csak mûvészemberekről beszélünk, hanem mindazokról, akik elutasítják azt a gondolatot, hogy ne legyen szellemi kielégülésük a munkájuk terén: kutatók, pedagógusok, orvosok, asszisztensek, nővérek, mérnökök, szerkesztők és fordítók, geológusok és archeológusok, történészek és filozófusok, egyetemi hallgatók stb.
Ugyanúgy, mint ahogy a Cseresznyéskert hősei is visszautasítják a kert eladását, amely megmentené őket az anyagi csődtől. Létezik a modern Kelet-Európában egy olyan széles réteg, amely nem hagyja magát elcsábítani a III. évezred Lopahinjától.
Ugyanúgy, mint ahogy létezik egy másik széles réteg, amely egy csapásra pályát váltott: orvosok, akikből gyógyszerügynökök lettek, mûvészek, akikből média szószólók lettek stb.
Közép- és Kelet-Európa valamikor a mûvészet bölcsője volt, amelyben minden iskolás már kiskorától megtudta szüleitől, hogy középiskolába vagy egyetemre kell mennie. Olyan világ volt ez, amely gyerekeiben kifejlesztett egy igazi kulturális kultuszt. Ezen gyerekek 80%-a alkotja ennek a nagyközönségnek a tömegét.
Nekik szól ez az előadás, amely a szellem erejének a himnusza lehet.
Andreea Vulpe
2005. 09. 30.