Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2024/2025
    • 2023/2024
    • 2022/2023
    • 2021/2022
    • 2020/2021
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2008/2009
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1999/2000
    • 1998/1999
    • 1997/1998
    • 1996/1997
    • 1995/1996
    • 1994/1995
    • 1993/1994
    • 1992/1993
    • 1991/1992
    • 1990/1991
    • 1989/1990
    • 1988/1989

    Christian Dietrich GrabbeDon Juan és Faust

    Csak 16 éven felülieknek!
    • Don JuanBalázs Attila
    • FaustDemeter András
    • Donna AnnaAlina Reus
    • Senior OctavioÉder Enikő
    • KormányzóBorbély B. Emilia
    • MephistoTokai Andrea
    • LeporelloLászló Pecka Péter
    • LisettaMagyari Etelka
    • LaborvezetőDaniela Bostan Popa
    • Senior RubioAszalos Géza
    • Senior NegroMátray Edith
    • TudósLőrincz RitaBálinthegyi Papp AnitaTar MónikaTankó Erika
    Közreműködik: Éder Enikő (ének) és Alexandra Gutu (cselló)
    • rendezőAlexander Hausvater m.v.
    • díszlettervezőPopescu Florilena m.v.
    • jelmeztervezőPopescu Florilena m.v.
    • koreográfusHugo Wolff m.v.
    • zeneszerzőVlaicu Golcea
    • rendezőasszisztensCzumbil Marika
    DON JUAN & FAUST: LEMEZTELENÍTVE

    Don Juan & Faust: dél és észak legnagyobb jelképei. Mediterrán forróság és a Mont Blanc jeges csúcsa. Test és Szellem. Gátlástalan kéj- és korlátlan tudásvágy. A belsõ ellentmondásokkal, ambivalenciával, érzelmi válsággal küszködõ, modern jellem két narcisztikus pólusa. Férfiak, akik egyformán gátlástalanul törnek a gáttalan boldogságra, ellenben soha nem birtokolhatják a teljességet. Még ha a Poklot döngetik is.

    Don Juan és Faust egyetlen más mûvészeti alkotásban sem szerepelnek együtt, kizárólag a 35 éves korában – egy tragikus házasság, több szenvedélyes konfliktus és súlyos alkoholizmus nyomán – elhunyt Christian Dietrich Grabbe (1801–1836) 1829-ben írott darabjában. Szerb Antal szerint, a színházi rendezéssel is kísérletezõ “részeges vadzseni” a 20. századi expresszionizmus elõfutára volt. Annyira igyekezett lerombolni Shakespeare kultuszát, hogy maga is a végletes ellentétek összhangját hirdette.

    Don Juan és Faust: a szinte soha nem játszott német darabot Alexander Hausvater fedezte fel, aki a textust mindig kanavásznak tekinti, és a totális színház eszköztárának teljes bevetésével egyszerre szellemi és érzéki élményt nyújtó színpadi alkotásokat szokott létrehozni. A Romániában született, gyerekként Izraelbe emigrált, színházi tanulmányait Írországban folytatott, jelenleg Kanadában élõ és az egész világon dolgozó rendezõ most vitt színre elõször elõadást magyar ajkú színészekkel.

    Don Juan és Faust: a Temesvári Csiky Gergely Színház õsbemutatója. Azé a színpadi mûhelyé, amelynek akkor 24 éves direktora – “a mostani Faust”, azaz Demeter András – tizenkét esztendõvel ezelõtt elhatározta, hogy Budapest és Bukarest között, a négy nemzet hagyományait ötvözõ európai város magyar színháza ne csupán egy legyen a kisebbségi intézmények között. A multikulturalitás nagy érték, hiszen az interferenciák nyomán fellelhetjük a szélsõségek harmóniáját leképezõ, az egyedi és egyetemes kultúrát egyidejûleg hirdetõ, önvizsgálatra serkentõ emberi lényeget. A valódi Színházat.

    Don Juan és Faust: A balkáni és közép-európai tradíciók “ütköztetése” már hét esztendeje sikerrel szemlélteti a végletek ambivalens egységét – és groteszk tragédiáját. A Lorenzaccio óta az is nyilvánvaló, hogy a temesvári magyar teátrumban kedvelik a “posztmodern újromantikát” és a merész kihívásokat. Azóta viszont a Csiky Gergely Színház a rendhagyótól eljutott az általánosig. Noha Hausvater rendezése is bõvelkedik csodaszép látványban, a külsõségek nem tolakodnak a színész elé. A közlendõ mindenekelõtt az alakításból fakad. Beleértve a színpadi hagyományok különbözõségét rafináltan kihasználó játékstílust.

    A Romániában született, anyjával Izraelbe emigrált, színházi tanulmányait Írországban folytatott, jelenleg Kanadában élő és az egész világon dolgozó neves rendező először állított színre előadást magyar ajkú színészekkel, s ráadásként egy olyan szöveget használt alapanyagként, amelyet magyar nyelvű színpadon még soha nem játszottak. A produkció sok tekintetben emlékeztet Az ember tragédiája Falanszterére. A temesváriak nem véletlenül tartották a bemutatót a Magyar Dráma Napjának előestéjén.
    Darvay Nagy Adrienne

    „Ebben a színpadi világban a szöveg nem az egyetlen, s talán nem is a legfontosabb jelentéshordozó, a mozgás és a látvány teljessége néhol háttérbe szoríthatja, végül mégis együtt mondják ki a lényeget. (…) Egy elgépiesedett, redukált világban kezdődik el a történet, ahol a laborban dolgozók maguk sem tudják, hogy nők, hiszen a férfiak nélküli világban értelmét vesztette a nemi identitás is. A kutatás tárgya mégis két férfi, akik a kísérletek során Don Juan és Faust mítoszának megtestesítőivé válnak. Don Juan csak az érzékekkel birtokba vehetőben hisz, lelkiismeret-furdalás nélkül öl, hogy megszerezze Donna Annát, akiért Faust is eladja lelkét az ördögnek. Csupán Donna Anna teste lesz az övé, de ez is elég ahhoz, hogy a rideg, művi laborvilágba visszatérjen az élniakarás vágya, a nemtelennek hitt nők nőiségüket vállalva menekülnek innen egy másik, az ösztönök, a testiség nem kevésbé redukált világába. Az előadást ez a cseppet sem hízelgő, groteszk jövőkép zárja. (…) Balázs Attila Don Juan szerepében korábbi nagy szerepeit idéző játékkal, hitelesen kelti életre a hőst. Hálásabb, több lehetőséget kínál Faust figurája, s Demeter András ki is használja ezt. Különösen jól jeleníti meg az öreg tudós esetlenségét, szokatlanul visszafogottan játszik, és éppen ezért lesz rendkívül hatásos a megfiatalodása. Mindkét alakításban a pőreség, a mezítelenség egyetlen pillanatig sem vált bántóvá, ízléstelenül öncélúvá, a ketrecbe zárt lények dehumanizáltságát közvetítette csupán.”
    Mészáros Ildikó

    – Új Szó

    „Ha művészet attól művészet, hogy egy gondolattal, egy lépéssel mindig előtte jár korának, egész pontosan annak a társadalmi közegnek, amely befogadja vagy éppen elutasítja, akkor a temesvári magyar társulat előadásában látható Don Juan és Faust mindenképpen az. (…) néhány, tudományos-fantasztikus filmsorozatokba illő jelenetet leszámítva művészi élményt is nyújt. Tokai Andrea Mefisztó-alakítása vagy Faust (Demeter András) és Donna Anna (Alina Reus) halálos ölelkezése kétségtelenül.”
    • Galéria az előadásból

    2005. 11. 13.

    Galéria

    • Don Juan és Faust
      Don Juan és Faust
      Don Juan és Faust
      Don Juan és Faust
      A Temesvári Csiky Gergely Állami Színház bemutatta C. D. Grabbe: Don Juan és Faust című előadást Alexander Hausvater vendégerendezésében.
      2005. november 30.
      Temesvári Csiky Gergely Színház

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Kisvárdai Várszínház
    • Kisvárda Művészetek Háza

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu