Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2024/2025
    • 2023/2024
    • 2022/2023
    • 2021/2022
    • 2020/2021
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2008/2009
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1999/2000
    • 1998/1999
    • 1997/1998
    • 1996/1997
    • 1995/1996
    • 1994/1995
    • 1993/1994
    • 1992/1993
    • 1991/1992
    • 1990/1991
    • 1989/1990
    • 1988/1989

    Székely CsabaBányavakság

    Dráma
    • Inceötvenes férfiSzakács László
    • Iringóa húgaNagy Dorottya
    • IzsákszomszédÖrdög Miklós LeventeTollas Gábor
    • FlorinrendőrBányai Kelemen Barna
    • Izabellaa lányaCzikó Juliánna e.h.
    • rendezőSebestyén Aba
    • díszlettervezőBartha József
    • jelmeztervezőBartha József
    • díszlettervező asszisztensBajkó Blanka Alíz e.h.Hotykai Evelin e.h.
    • zeneBoros Csaba
    • zenészFazakas AttilaPáll TamásSándor László
    • maszkBenő Kinga

    Nem mi választjuk, hova születünk, az viszont mindenki saját egyéni döntése, hogy megtanulja-e az együttélés szabályait abban a közegben, amelyben él. A Bányavakság szereplői ennek a tanulási folyamatnak a kudarcát élik át. Képtelenek normálisan együtt élni, akár családról, akár faluközösségről, akár tágabb értelemben vett nemzeti-kulturális viszonyról van szó. A megfelelő kommunikáció hiánya elidegenedéshez, az elidegenedés pedig boldogtalansághoz és szenvedéshez vezet. Választások előtt vagyunk, és ketten indulnak a polgármesteri székért: a félnótásnak tűnő Ince és a lobbanékony Izsák. Egyik simulékonysággal, másik legszívesebben erőszakkal oldaná meg a közösség problémáit. Ince foggal-körömmel ragaszkodik féltve őrzött pozíciójához, és kétségbeesett manipulatív módszerekkel próbálja kiterjeszteni hatalmát testvérére, Iringóra, valamint a tőle egyre távolodó egyetemista lányára, Izabellára is. Tervei eléréséhez még Florint, a román rendőrt is a faluba invitálja. Ince és Izsák – habitusukkal, tetteikkel – az erdélyi magyar politika szereplői elé is görbe tükröt tartanak. Korrupció és nacionalizmus. Két olyan probléma, ami a Székelyföldön markánsan jelen van, de erről nem illik beszélni. A darab nem azért beszél róluk, ment nem illik, hanem mert ezek a problémák léteznek. A tisztességes, egyenes székely ember képe a távoli múltba veszett, hiszen már a napi betevő megszerzése is kérdéses. A felszín alatt pedig olyan sérelmek és indulatok forrnak, amelyek csillapításához – ha ez egyáltalán lehetséges – még hosszú időnek kell eltelnie. A helyszín a Bányavirágból ismert bányásztelepülés, ahol az elnéptelenedés mostanra súlyos méreteket öltött. A reménytelenség és magány fojtogatóbb, mint valaha, talán ezért tűnik egyetlen lehetséges megoldásnak a hatalom megszerzése. Csakhogy a hatalomért folyó harc mindig áldozatokkal jár, gyakran igen súlyos áldozatokkal.



    Korrupció és nacionalizmus – két olyan probléma, ami Székelyföldön markánsan jelen van, de erről nem illik beszélni. A Bányavakság nem azért beszél róluk, ment nem illik, hanem mert ezek a problémák léteznek, fertőznek, és képesek veszélyes méreteket ölteni. A felszín alatt olyan ki nem beszélt sérelmek és indulatok rejtőznek, amelyek orvoslásához – ha egyáltalán lehetséges ez az orvoslás – még hosszú időnek kell eltelnie.



    A helyszín a Bányavirágból ismert névtelen település, ahol a reménytelenség és magány fojtogatóbb, mint valaha, talán ezért tűnik egyetlen lehetséges megoldásnak a hatalom megszerzése. Csakhogy a hatalomért folyó harc mindig áldozatokkal jár, gyakran igen súlyos áldozatokkal.



    Sebestyén Aba rendező az előadásról:

    Sérült sorsok kétségbeesett harca a túlélésért.

    Szeretnivaló szereplők és gyógyíthatatlan történelmi sebek.

    Ki az ártatlan és ki a bűnös?

    Mítoszrombolás vagy őszinte önvizsgálat?

    Hány óra van ilyenkor?


    2012. 08. 13.

    Az előadás hossza: 100 perc szünet nélkül

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Kisvárdai Várszínház
    • Kisvárda Művészetek Háza

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu