Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2024/2025
    • 2023/2024
    • 2022/2023
    • 2021/2022
    • 2020/2021
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2008/2009
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1999/2000
    • 1998/1999
    • 1997/1998
    • 1996/1997
    • 1995/1996
    • 1994/1995
    • 1993/1994
    • 1992/1993
    • 1991/1992
    • 1990/1991
    • 1989/1990
    • 1988/1989

    Tamási ÁronÁbel

    Táncszínház egy felvonásban Tamási Áron nyomán
    • ÁbelIvácson László
    • Ábel partnereIvácson Vera
    • TáncosBodor EmeseDemeter ErikaDemeter KatalinFehér NoémiIvácson VeraKeresztes EditPolgár EmíliaSándor RékaTekeres GizellaCsáky CsabaGáspár AttilaIvácson LászlóImre BélaJánosi AttilaKiss IstvánMarthi ZoltánOrza CălinVirág Endre

    Zenészek Papp István Gázsa - hegedű, Árendás Péter - brácsa, gardony, tambura, Liber Endre - cimbalom, brácsa, Szász Lőrinc - bőgő, Demeter Erika - ének, Burányi Béla - szoprán, bariton. szaxofon, ifj. Resch Béla - jazzbőgő, Virág Tibor - dobok, Könczei Árpád - zongora, szintetizátor
    • rendezőIvácson László
    • énekDemeter Erika
    • zenészPapp István GázsaÁrendás PéterLiber Endre
    • zenészSzász LőrincBurányi Bélaifj. Resch Béla
    • zenészVirág TiborKönczei Árpád

    Gondolatok az Ábelről

    "A színpad felé nem a becsvágy csalogatott,... Inkább akartam színpadon is a székelység emberi követe lenni."

    "Valósággal nyűgbe ver valami különös érzés, amelyhez hasonlót soha semmi nem ébresztett bennem, csak a föld, hol ringott a bölcsőm. Nem öröm és nem fájdalom ez az érzés, nem szárnyalás és nem is megenyhülés. Kehely talán, miben e földi élet levének kivonata van."

    Tamási Áron



    Tamási Áron a székelység irodalmi követe, akárcsak az irodalmi alkotásban Ábel, a székelység megtestesítője, a bölcső, a szülőföld, az otthon vonzásában és taszításában alkot és cselekszik. Féja Géza, tamási áron egyik elemzője és méltatója így ír a székelyekről 1970-ben megjelent kötetében: "A székelyek időkön keresztül őrizték a határt, mezsgyébe gyökerezve éltek. és ennek fejében sokáig szabadságjogokat élveztek. Utóbb jobbágyokká nyomorították őket, de sohasem adták fel a harcot ősi jussukért, lázadások lobbantak és fulladtak kegyetlen megtorlásba. Majd menekültek, történelmi sorsuk, gazdasági helyzetük egyre többeket késztetett kivándorlásra. A legjobbakat azonban mélyebb indítékok küldötték világot beíró útra: a hosszú kötöttség után a nagy emberi távlatot keresték." Ebből a tömör, enyhén romantikus irodalmi részletből lényegre tapintó leírást kapunk a székelyekről, a kötöttségek, a hagyomány, a szabadság iránti elkötelezettség mellett az elvándorlás okairól is ír az író.



    Tamási Áront, a székely-magyar irodalom jeles képviselőjét is foglalkoztatták ezen gondolatok. Irodalmi hősei székelyek, akik a hagyományba gyökerezve keresik igazukat, boldogulásukat, érvényesülésüket több-kevesebb sikerrel. Tamási életművében kiemelt hely jutott Szakállas Ábelnek, az Ábel trilógia főhősének. Féja Géza előbb idézett könyvében így ír mindennapjainak a kalsszikusává kezd növekedni. A regény elején Ábel tengerit morzsol otthon, anyja pityókát szed a földön, apja éppen erdei munkából érkezik. Tükéletes realista életképet kapunk, és ez a realizmus jellemzi könyvét utolsó soráig.



    Hogyan lehet az Ábelből színpadi, táncos produkciót alkotni? Hogyan lehet visszaadni az Ábel realizmusát, stílusát, humorának védekező és támadó jellegét? Egyáltalán hogyan lehet Ábelt eltáncolni? A trilógiában egyrészt igen sok szereplő vonul fel, másrészt az irodalmi dramaturgia merőben különbözik a zenei és koreográfiai dramaturgiától.

    A zene és a tánc összességükben az érzelmekre hatnak, élményt nyújtanak és színpadi látvánnyal az auditív élmény vizuálissá válik. A mai színház inkább szürrealista, mint realista, ugyanakkor a zene és a tánc kódrendszere, alkotó elemeinek lényegét tekintve szimbolista. Ezért a jelképeken és a szimbólumokon keresztül törekszem válaszolni az Ábel által felvetett kérdésre: "mi célra vagyunk a világon? Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne", feleli Amerikában az ifjú feketebőrű egy templomból kijövet. A választ Tamási egy hitét gyakorló, szabadságjogaiban, emberi méltóságában sértett kisebbség - indián, néger, székely- szájába adja.



    Tamási Áron ábeljében nem teljesedik ki a párkapcsolat, csak annyit tudhatunk meg, hogy Ábelnek tetszik Blanka kisasszony, talán meg is szereti, de a szerelem nem teljesedik ki. A tánc egyik sajátossága a párkapcsolat, ami a koreográfia folyamán a kiválasztás - elhódítás, más nőben a volt kedves keresése, de a mindig egyedül maradás ugyancsak a beteljsületlen szerelemről szól.



    Az elmúlt évek alatt az erdélyi - székelyföldi tájakon is változott a világ, anyagiakban gazdagodtunk (bankok épültek), virágzik a kereskedelem (tele vagyunk butikokkal), de mi lesz hagyományainkkal, kultúránkkal? Régi és új ideológiák, érdekek csapnak össze, hatalomvágytól fűtött "világmegváltók" és "nemzetmegmentők" acsarkodása mögött a pénz hatalma munkálkodik. Sűrűbb és vadabb ez a rengeteg a hargitainál, melyben a mai Ábelek egyre nehezebben tájékozódnak.

    Számomra az otthon egyszerre jelent szűkebb és egy tágabb közösséget, úgy ahogyan az  erdélyi székely-magyar családi és faluközösség mellett, a tágabb etnikai és kulturális közeg életteret és ezáltal otthont jelent. Számomra így Ábel egy motívum, egy motiváció, mivel én is keresem a kérdésre a választ és válaszolok is rá a magam zenei és táncos nyelvezetével.



    Köszönettel tartozom mindazoknak, akik segítettek és együttműködtek velem e táncos Ábel megszületésében, elsősorban Jánó Mihálynak, aki 1996 decemberében felvetette a témát, elindítván így az alkotói fantáziát, és a Háromszék Együttesnek, akik egyemberként, teljes odaadással vettek részt az előadás megvalósításában.

    Könczei Árpád


    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Kisvárdai Várszínház
    • Kisvárda Művészetek Háza

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu