Évadkezdet a Trafóban
Nemsenkilény - monológ nemmindegyembereknek című előadásával - Börcsök Enikő előadásában - kezdi idei rendezvénysorozatát a Trafó ahol a korábbi évekhez képest nagyobb hangsúlyt kap a színház.
Színház itthon (is)
A korábbi évekhez képest nagyobb hangsúlyt kap nálunk ebben az évadban a színház. Szeptemberben Börcsök Enikő vadonatúj egyszemélyes, az autizmussal foglalkozó darabja nyitja a szezont. Ez a fajta társadalmi érzékenység pedig szépen kapcsolja ezt a produkciót egy másik, műfaját tekintve táncos programunkhoz, a Para-lel című esthez is.
Majd a Kézimunka, Pejó Róbert első színházi rendezése tér vissza: Elfriede Jelinek Nobel-díjas drámaírónő darabja a rasszizmus és társadalmi felelősség témáját boncolgatja. Ez a doku-színházhoz közelítő provokatív és elgondolkodtató színházi attitűd nemzetközi produkciókban is visszaköszön majd, hiszen az ősz további részében olyan világhírű és kiváló művészek érkeznek hozzánk valóságot és színházi fikciót elegyítő munkákkal, személyes történetekkel mint a libanoni Rabih Mroué, a brit Tim Crouch vagy épp a német Rimini Protokoll.
A hazai színházi programok ívét a későbbiekben többek között majd a Maladype Színház, a Forte Társulat, vagy épp a Pintér Béla Társulat folytatja.
(Nem csak) 200% tánc
Az évad első tánceseménye idén ismét a tánc örömét ünneplő, tömegeket vonzó Táncmaraton a Műhely Alapítvány szervezésében, ahol a profiknak/haladóknak szóló 2. napon a Frenák Pál Társulat táncosaitól is lehet tanulni, majd pedig megnézni őket a visszatérő, külföldön is nagy sikereket arató InTimE című darabban alig másfél héttel később! A hónap hazai szempontból kiemelkedően fontos tánctörténése lesz Pataky Klári vadonatúj darabjának bemutatója is szeptember végén!
Idén csúcsra járatjuk 200% TÁNC sorozatunkat, igazi tánc-sztárok érkeznek Budapestre e sorozat kedvéért a 2010/2011-es szezonban. A sort a kanadai Compagnie Marie Chouinard nyitja két emblematikus darabbal. A Tavaszi áldozat egyszerűen kihagyhatatlan! A sorozat további részében pedig a szintén kanadai táncikon, Louise Lecavalier jön októberben, majd novemberben az izraeli Batsheva társulatát látjuk vendégül, az évad második fele pedig olyan nagyágyúkat tartogat, mint a belga Rosas vagy épp a Random Dance Company.
Zenei sokszínűség
Zenei szempontból igazán színes az évadunk: a műfajilag változatos program már-már hagyomány a Trafóban. Ennek szellemében ismét mi leszünk a Jazzforum Budapest 2010 (korábban Budapest Jazz Fesztivál) fő helyszíne szeptemberben. Az idei program különlegessége, hogy mindhárom nap hallhatjuk hazánk legsokoldalúbb cimbalmosát, Lukács Miklóst az európai kortárs jazz kimagasló zenészeivel játszani. Majd visszatérnek a 80-as évek és 90-es évek: egészen másként. A 80-as évekből a hazai underground zenét idézzük meg Déjà vu Revue címmel, a 90-es évekből pedig az újjáalakult, szuper-radikális és átütően sikeres digital hardcore banda, az Atari Teenage Riot érkezik!
Kortárs jövő?! Izgalmas utópiák!
Az utópia, a jövő, a futurisztikus formák hol így, hol úgy, de fel-felbukkannak a programunkban ebben az évadban - különlegesebbnél különlegesebb formában. A második világháború utáni építészet és urbanisztika egyik legmeghatározóbb alakja a magyar származású elméleti építész és gondolkodó, Yona Friedman. Űrvárosán keresztül a shanghaji hidakig, Friedman életművében számos olyan forma és gondolat szerepel, amelyek évtizedeken keresztül építészek és képzőművészek generációit inspirálta. Most életművével szimpózium és kiállítások formájában foglalkozik a Trafó Galéria, a Ludwig Múzeum és a Kortárs Építészeti Központ.
S ami még a jövőbe repít minket az évadban - bár egészen másként - az például a Kitchen Budapesttel közösen szervezett október végi Bacarobo Kupa - őrültrobot verseny (nevezni még lehet!). Előtte pedig a belga Kris Verdonck futurisztikus színpadi gépezete, levegőben függő klón-táncosnői.