Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Írások

    • Interjúk
    • A hét arca
    • Határtalanul
    • Ismeretlen ismerősök
    • A nemzet erdélyi színészei
    • Művészek írták
    • Beszámolók
    • Beszélő képek

    Dühöngő Generációk kerekasztal-beszélgetés a 6SZÍN-ben

    2022. 03. 20.

    Barna Zsombor
    2022. március 27.
    2020 szeptemberében a Kaszásdűlői Kulturális Központban mutattuk be a NESSZ Alkotócsoport első produkcióját, a Nézz vissza haraggal című előadást, melyet azóta már az itthon ismert címén, Dühöngő ifjúságként játszunk. A 2021/2022-es évadban a produkció a 6SZÍN-ben tekinthető meg.

    A NESSZ Alkotócsoportot három barát alapította: Csákberényi-Nagy Anna produkciós koordinátor, Pigler Bence rendező és Barna Zsombor fordító, színész. A csapat nem sokkal a megalakulás után egészült ki Dicső Dorkával, aki az előadás rendezőasszisztense lett. Amatőr társulat lévén számtalan nehezítő körülménnyel kellett megküzdenünk, amelyet még tovább súlyosbított a Covid19-járvány is. Ahhoz, hogy előadásunk létrejöhessen, felsorolni is nehéz lenne, hányan hányféleképpen segítettek minket önzetlenül, nagylelkűen.
    Ennek a csodálatos összefogásnak a megkoronázása volt a 2022. március 20-án megtartott Dühöngő Generációk kerekasztal-beszélgetés, melyre az előző évek, évtizedek emblematikus Dühöngő ifjúság előadások szereplőit, rendezőit hívtuk meg. A beszélgetésen részt vett Király Attila és Bognár Gyöngyvér (r.: Valló Péter, 2000, Szegedi Nemzeti Színház), Lukáts Andor és Szőlőskei Tímea (r.: Lukáts Andor, 2010, Budapesti Kamaraszínház) és Papp János (r.: Znamenák István, 2018, Belvárosi Színház). A mi előadásunk minden szereplője képviseltette magát: Pájer Alma Virág, Osváth Judit, Tzafetás Benjámin, Kerekes József és Barna Zsombor. A beszélgetés moderátora Bóta Gábor volt.

    Alkotótársaimmal és a 6SZÍN vezetőségével azért gondoltuk úgy, hogy szükség van egy ilyen beszélgetésre, mert nem lehet véletlen, hogy az 1956-ban íródott darab minden évtizedben újra előkerül az ország különböző színházaiban, különböző olvasatokkal, különböző fordításokban. Kíváncsiak voltunk, hogy a 22 vagy éppen a 12 évvel ezelőtti előadás résztvevői hogyan emlékeznek vissza, miért dühöngött az akkori ifjúság, mik voltak a motivációik, milyen volt akkor Jimmy vagy éppen Helena bőrébe bújni.

    A beszélgetés elején minden résztvevő visszaemlékezett saját előadására és szerepére. Természetesen ahányan voltunk, annyi érzetet, gondolatot, karakterábrázolást idéztünk fel, viszont valamiben mindannyian egyetértettünk: a Dühöngő ifjúság aktuális volt 1956-ban, aktuális volt 2000-ben, 2010-ben, és nem lehetne aktuálisabb ma sem.

    Király Attila, Kerekes József, Papp János, Bóta Gábor, Szőlőskei Tímea, Bognár Gyöngyvér, Barna Zsombor, Lukáts Andor, Pájer Alma Virág,(elől) Osváth Judit, Tzafetás Benjámin
    Király Attila, Kerekes József, Papp János, Bóta Gábor, Szőlőskei Tímea, Bognár Gyöngyvér, Barna Zsombor, Lukáts Andor, Pájer Alma Virág,(elől) Osváth Judit, Tzafetás Benjámin

    Jimmy karakterének minden korban van oka a haragra: az aktuálpolitikai helyzet, a fiatalok megélhetési nehézségei, a generációk közti különbségek, a családi háttérből való kitörési lehetőségek beszűkültsége mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy a főszereplőt jellemezve elhangozzon még a „dühöngő őrült” kifejezés is. De vajon tényleg Jimmy őrült meg, vagy a felesége, aki látszólag érzéketlen az őket érintő problémákra, vagy éppen a világ az, ami őrült körülöttünk?

    Érdekes volt hallani, hogy Helena karakterét a három színésznő három egészen különböző módon értelmezte. De hol az igazság? Helena egy tudatosan felépített árulást vitt végbe, egyszerűen csak hagyta magát sodródni az árral, vagy naivan úgy gondolta, ő fogja megmenteni ezt az embert önmagától? A darab, mint olyan sok mindenre, erre sem ad egyértelmű választ.

    Beszélgettünk a generációk közti különbségekről, a mindenkori fiatalok és szüleik közt álló antagonisztikus ellentétről, mely szintén alapkonfliktus a darabban. Ezt a konfliktust Alison tisztán megfogalmazza édesapjának, mikor eljön érte, hogy hazavigye őt: „Téged az bánt, hogy minden megváltozott, Jimmyt meg az, hogy minden maradt a régiben, és egyikőtök sem tud szembenézni ezzel.”

    Bóta Gábor felvetései az este folyamán újabb és újabb kérdéseket nyitottak, melyekre nem léteznek jó és rossz válaszok, és ez az, ami a Dühöngő ifjúságot olyannyira aktuálissá teszi minden korban. Mert rólunk szól, mindannyiunkról. A frusztráltságainkról, küzdelmeinkről, barátságainkról és szerelmeinkről. Rólunk, dühöngő generációkról.

    Bemutatók képekben

    • Macskazene
      Orlai Produkciós Iroda Macskazene
      rendezőMáté Gábor
    • A kis kéményseprő
      Opera – Eiffel Műhelyház A kis kéményseprő
      rendezőToronykőy Attila
    • Jelenetek a házasságról
      Szegedi Kortárs Balett Jelenetek a házasságról
      rendezőJuronics Tamás
    • A Nibelung-lakópark
      Székesfehérvári színház A Nibelung-lakópark
      rendezőSzikora János

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu