Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Írások

    • Interjúk
    • A hét arca
    • Határtalanul
    • Ismeretlen ismerősök
    • A nemzet erdélyi színészei
    • Művészek írták
    • Beszámolók
    • Beszélő képek

    „Ahogy a növendékek figyelnek, az jelenti az elismerést”

    Réfi Zsuzsa
    2022. augusztus 17.
    Mindig tudta magáról, hogy egyszer tanítani fog, csak ennek formájáról nem volt elképzelése. Aztán négy esztendővel ezelőtt mesterkurzusra hívták, majd a Zeneakadémiától is érkezett felkérés ...

    Idén augusztusban pedig már az első saját szervezésű mesterkurzusára várja az érdeklődőket Baráth Emőke, amelyre a helyek hetek alatt beteltek. Az énekesnővel arról beszélgettünk, hogyan válogatta össze a mestereket, mi mindent lehet átadni néhány nap alatt, ő mit tanult meg a saját kárán, és hogyan dolgozik ma is, napról napra a saját hangján.

     

    Szépen ível felfelé a karrierje, rengeteg a felkérése a világ számos pontjáról. Hogyan lehet egy aktív pálya mellett időt szakítani a tanításra is?
       –   Nem lehetetlen, csak jól be kell osztani az időt. S úgy vélem, az embernek nemcsak akkor kell a tanítás felé fordulnia, ha már befejezte a karrierjét, vagy ha már nem dolgozik annyit. Éppen az a jó, hogy mindaz, amit megtapasztalok, átélek aktív művészként, rögtön tovább tudom adni a növendékeknek, akik között akad, aki alig fiatalabb mint én… Épp ezért baráti közegre törekszem, arra, hogy tegezzenek, az, hogy ‘Mesternő’-ként tekintsenek rám, nagyon távol áll tőlem. Hiszen így is megadják a maximális tiszteletet, ahogyan figyelnek, számomra az jelenti az elismerést. Nagy öröm, hogy amikor elkezdtem tanítani a Zeneakadémián, a második félévben nőtt a jelentkezők száma, és sokszor olyanok is bejöttek az óráimra, akik nem is vették fel a tárgyamat. Ebből azt szűrtem le, jó az, amit csinálok. Törekszem is arra, hogy egyre jobb legyek. S érdekes, mindig tudtam magamról, hogy egyszer majd tanítani fogok, csak a hogyanját nem tudtam elképzelni. Van olyan művész, aki ezt teljesen elutasítja, de azt éreztem, bennem megvan a pedagógiai ösztön, s bár nincs végzettségem, ahogy nekikezdtem, egyre jobban beleástam magam ebbe a területbe is.
     
    Hogyan jött az ötlet, hogy ne csak elvállalja a felkéréseket, hanem saját mesterkurzust is életre hívjon?
       –   Ebben egy egész kis csapat vesz részt, akikkel nagyon hasonlóan gondolkodunk, s fontosnak tartottam, hogy együtt döntsük el, milyen legyen az arculat, kik és hogyan vegyenek részt az oktatásban. Hiánypótló foglalkozásokat szervezzünk. Azt láttam ugyanis, hogy nincs mentális képzés, nem készítik fel a növendékeket lelkileg, pszichésen is arra, ami a valóságban vár rájuk. Szerteágazóbbnak kell lennie az oktatásnak. Ahogy meg kell tanulni ezen a pályán számlát adni, vállalkozást működtetni, a saját marketinggel is foglalkozni, ugyanolyan lényegesek a lelki dolgok, a stressztűrés vagy az, hogy időben sajátítsák el a megfelelő gyakorlási technikákat. Míg sokan a New York-i Juilliardon négy nyelven is gyakorolják a kiejtést, a deklamációt, és így már tökéletes kiejtéssel kezdik meg az operapróbákat, addig ez itthon még nagyon hiányzik. Nekem például nagy hiátust jelentetett a pályám elején, hogy nem tudtam, hogyan kell jól  gyakorolni… Ennek is el kell sajátítani a megfelelő metódusát. Arról nem is beszélve, hogy mivel nem operaszakon végeztem, így belezuhantam a színpadi létbe, s a pódiumon eleinte teljesen el voltam veszve. Azt, hogy legyen egy saját szervezésű kurzus, tavaly augusztusban találtam ki, s akkor verbuváltam hozzá a társakat. Mikó Zsófia a csoporttársam volt, ő szintén szoprán, s vele az iskola befejezése után is tartottam a kapcsolatot. Más utat járt be, mint én, de kezdettől egészen kezdőkkel akart foglalkozni, tanít jelenleg is, és kiváló növendékei vannak. Felhívtam az ötlettel, mert tudtam, olyan pedagógusszemélyiség, hogy szeretném, csatlakozzon a kurzus tanáraihoz. Azt ugyanis már a legelején felmértem, fontos, hogy olyan társaim legyenek, akik kiegészítik a hiányosságaimat, hiszen nem vagyok ‘superwoman’ nem értek mindenhez, ráadásul néha annyira beszippantanak a felkéréseim, hogy nem is jut időm semmi másra. Zsófi volt az első, aki csatlakozott, s mellette még Debrecenből Szilágyi Szilviát hívtam, aki bár szintén énekes, rendkívül gyakorlatias ember, s a motorjává vált az ötlet megvalósításának. Czine Orsolya grafikus, a közösségi média szakembere az, aki részese a négyesünknek, mi vagyunk azok, akik mindennel foglalkozunk a kurzus kapcsán. S mivel gödöllői vagyok, így az ottani zeneiskolát hívtam fel először, hogy augusztus végén biztosítanának-e helyet nekünk, ezt pedig örömmel megtették. Mindehhez persze anyagi forrás is kell, így pályáztunk az MMA-nál, és a tőlük kapott támogatás, valamint a Kamara Akadémia Egyesület segítségével rendezhetjük meg a kurzust. Nem akartunk túlzásba esni első alkalommal, ezért terveztünk csak öt napot, amiről hamar kiderült, nem fér bele minden, amit szeretnénk, de ha jól sikerül, akkor a folytatásban, jövőre már kitoljuk a napok számát.
     
    A kurzus augusztus 22-én kezdődik. Mik lesznek a témák, s kik jönnek még tanítani?
       –   Nagy örömünkre Kolonits Klára és Kovácsházi István is elvállalta a felkérést, azonosulni tudtak az ötletünkkel. Én XVII-XVIII. századi zenét fogok tanítani, Mikó Zsófia a legfiatalabbakkal, Deliné Soós Ágnes pedig a konzis növendékekkel foglalkozik. Lesz emellett Alexander-technika Kákay Katalinnal, Göttinger Pál a színpadi játék rejtelmeibe avatja be a jelentkezőket. Korrepetitorként Virág Emese, Baja Mónika, Jászberényi Lilian és Tóka Ágoston kíséri a növendékeket. A hangsúly az intenzitáson lesz, hiszen egy ilyen ötnapos kurzus hatalmas löketet tud adni az új évadhoz mindenkinek. Összesen 24 helyre lehetett jelentkezni, s bár ez az első kurzusunk, már néhány hét alatt betelt az összes. A komplexitás állítjuk a középpontba, mert azt látom, sokszor az dönt el egy pályát, hogy valaki képes-e ilyen típusú gondolkodásra. Számos alkalommal előfordul, hogy valaki nagyon tehetséges, de az éneklésben nem tud tudatos szintre kerülni. Akad, akinél az a gond, hogy nem tanul meg sosem gyakorolni. Sok hang ment tönkre emiatt, ami nagy kár, mert szükség van az utánpótlásra.
     
    Egy korábbi beszélgetésünkben említette, Ön is a mai napig tanácsot kér pályatárstól, tanártól, ha elakad.
       –   A főtárgy tanáromnál, Pászthy Júliánál nagyon jó kezekben voltam a Zeneakadémián, a mai napig szívesen segít nekem, ahogy Kolonits Klára is, amikor nem boldogulok. Mindig örömmel beszélgetek énektechnikáról idősebb, tapasztaltabb kollégákkal. Magam is nagyon megszenvedtem a jó technikáért, de mind a mai napig felveszem minden gyakorlásomat, s ezeket elemzem. Érdekes, hogy először 2015-ben adtam énektechnikai tanácsot, amikor egy ismerős elhívott az általa tartott kurzusra. S bár nem én voltam a tanár, ráadásul Mimi áriáját sem énekeltem sosem, már a növendék produkciója közben, ösztönösen azon forgott az agyam, mit kellene mondanom neki, hogy jobbá váljon az előadása, és ezt meg is tettem. Aztán jött a váci kurzus, s azonnal élveztem a növendékekkel folytatott munkát, rögtön flow-állapotba kerültem. Nagyon sokféle hang és személyiség esetében kellett segítenem a blokkok bontogatásában, a belső feszültségek csökkentésében. Persze, egy óra nem elég, de el lehet indítani a megfelelő irányba a fiatal énekest. Néhány nap alatt lehet segíteni különböző skálákkal, azzal, hogy elmondom, a megfelelő formáláshoz milyen érzetekre gondoljon. Az is jó a tanítás során, hogy nekem ugyancsak nagyon precízen meg kell fogalmaznom, hogy mit szeretnék. Most még, ha szavakba önteni nem is tudok mindent, akkor megmutatom. S azt tapasztaltam, az őszinteség e téren is rengeteget segít.
     
    Önnek is változik a hangja…
       –   Elengedhetetlen e téren a folyamatos fejlődés, a folytonos gyakorlás, edzés, akár a sportolóknál. Nemrég lett egy új énektanárom, egy amerikai tenor, akihez az egyik legjobb barátom küldött el. S bár én elég bizalmatlan vagyok, ráadásul az első énekóráinkat még online tartottuk, de ő olyan jó dolgokat mondott nekem rögtön, hogy már ezután az első óra után szárnyakat kaptam. Ekkor elmondta azt is, milyen típusúnak tartja a hangomat. Más úton jártam addig, sokkal könnyedebben énekeltem, mint kellett volna, bár már akkor is éreztem, hogy a Così fan tuttéból nem Despina a szerepem - amit korábban énekeltem -, hanem Fiordiligi…  Így most új repertoárt építek. Ezt jelzi, hogy már a Don Giovanniban is Donna Annára kaptam felkérést.
     
    Gondolom, ennek az új pályaívnek a része a Mitridate, Pontus királya című Mozart-operában Sifare szerepe is…
       –   Igen, ahogy a Fischer Ádám vezényelte Orfeóban Euridice. Az utóbbi hónapokban nagy sikere volt Händel-lemezturnénknak is Philippe Jarousskyval, minden helyszínen szétszedték a házat, úgy ünnepeltek, hogy popsztárnak éreztem magam. Izgalmas feladat Cleopatra, amelyet Händel Giulio Cesare-jában alakíthattam Montpellier-ben, egy rendhagyó rendezésben. Egyiptom királynője hús-vér asszony, akárcsak Poppea, s különleges énekelnivaló.
    Szerepeltem nyáron a spolettói BFZ fesztiválon és a hallei Händel-sorozaton, valamint az Europa Galanté-val a Müpában és Krakkóban is koncertezhettem. Már készülök az őszi újdonságokra is, hiszen Poulenc A karmeliták című operájában Constance leszek Rómában. Sok volt a fellépés, s jól esett júliustól a pihenés, ami egészen a gödöllői mesterkurzusig tartott. Új energiákkal kezdek majd neki, és izgatottan várom, mennyire sikerül azt a komplex zene- és énekszemléletet átadni, amelyet az évek során elsajátítottam és magamévá tettem.

    Bemutatók képekben

    • Macskazene
      Orlai Produkciós Iroda Macskazene
      rendezőMáté Gábor
    • A kis kéményseprő
      Opera – Eiffel Műhelyház A kis kéményseprő
      rendezőToronykőy Attila
    • Jelenetek a házasságról
      Szegedi Kortárs Balett Jelenetek a házasságról
      rendezőJuronics Tamás
    • A Nibelung-lakópark
      Székesfehérvári színház A Nibelung-lakópark
      rendezőSzikora János

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu